به گزارش ایسنا، دکتر حسن آقاجانی در پاسخ به این سوال که چرا وزارت بهداشت در مواقع آلودگی هوا تنها به هشدار برای گروههای خاص بسنده میکند، گفت: تا قبل از قانون برنامه دوم توسعه نقشی برای وزارت بهداشت در زمینه آلودگی هوا در نظر گرفته نشده بود، اما از زمانی که در این نقش حضور یافته، به نحو احسن وظیفه خود را ایفا کرده است. وزارت بهداشت به عنوان متولی نظام سلامت وظیفه ارتقای سلامت مردم را بر عهده دارد.
افزایش 10 درصدی ماموریتهای اورژانس
به گفته مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل دفتر وزارتی، طی چند روز گذشته و به دنبال افزایش آلایندههای هوایی، حدود 10 درصد میزان ماموریتهای اورژانس 115 به دنبال افزایش آلایندههای هوایی، اضافه شده است و این باری اضافی برای وزارت بهداشت ایجاد میکند. این درحالیست که هر ماموریت اورژانس 80 هزار تومان بار مالی برای وزارت بهداشت به دنبال دارد. وزارت بهداشت به عنوان بخشی که باید به سلامت مردم رسیدگی کند، ماموریتهای خود را به درستی انجام میدهد.
وی با اشاره به افزایش بار مراجعات قلبی و تنفسی به بیمارستانها در پی تشدید آلایندههای هوایی، گفت: در برخی بیمارستانها از جمله مرکز قلب تهران طی چند روز اخیر مراجعات قلبی حدود 30 درصد افزایش داشته است. در مجموع کهنسالان و افراد دارای بیماریهای زمینهای و تنفسی در معرض خطر بیشتری قرار دارند.
مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل دفتر وزارتی که شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی صحبت میکرد، گفت: وزارت بهداشت در کمیته و کارگروه کاهش آلودگی هوا حضور فعال دارد. نگاه ما به مسائل، کارشناسی است. ضمن آنکه هشدارهای لازم را به مردم و مسوولان مربوطه ارائه میدهیم، موارد لازم را هم پیگیری میکنیم. هشدار به مردم و دستگاههای مربوطه، جزو وظایفی است که قانون بر عهده وزارت بهداشت گذاشته است.
مرگ روزانه 8000 نفر در دنیا به دلیل آلودگی هوا
آقاجانی درباره آمار مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا، گفت: آماری که در این زمینه وجود دارد کم نیست. بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت روزانه 8000 نفر در دنیا به علت آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند.
آمار مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا در تهران
وی با اشاره به آمار مرگ و میر منتسب به آلایندههای ذرات معلق کمتر از 2.5 و 10 میکرون در تهران نیز گفت: حدود پنج درصد کل علل مرگ و میر را ذرات معلق کمتر از 2.5 و 10 میکرون تشکیل میدهند. در سال 90 حدود 2318 مورد مرگ به علت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون (PM) و 2142 مورد مرگ مربوط به ذرات معلق کمتر از 10 میکرون (PM) بوده است که با توجه به شرایط آب و هوایی تهران و تکالیفی که برای مجموعهها و دستگاههای مختلف در نظر گرفته شده، حتی یک مورد مرگ هم زیاد است.
مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل دفتر وزارتی در ادامه، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و افزایش خطوط اتوبوس با بهرهمندی از سوخت مناسب را از اصلیترین راهکارهای کاهش آلودگی هوا خواند و گفت: هر چند بیش از یک میلیون خودروی فرسوده از رده خارج شدهاند، اما هنوز یک میلیون خودروی فرسوده دیگر وجود دارند که باید از رده خارج شوند. از طرف دیگر 10 هزار وسیله نقلیه شبانه با همان سوخت غیر استاندارد، نخالههای ساختمانی را جابجا میکنند که خود باعث آلودگی است.
آقاجانی با اشاره به ماده قانونی مبنی بر لزوم پرهیز از تاسیس کارخانجات تا شعاع 120 کیلومتری شهرها، ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، هر صنعت بزرگی برای فعالیت در کنار شهرها باید پیوست سلامت داشته باشد. در مجموع کار وزارت بهداشت در کارگروههای آلودگی هوا، ارائه راهکارهای علمی و دفاع از حقوق مردم است. پیگیریهای لازم در این زمینه را نیز انجام میدهیم.